جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

قرارداد استفاده از پیشرفته‌ترین توربین بومی کشور در تهران امضا شد

مپنا نیوز - قرارداد طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی توربین ملی MGT-75 روز شنبه 23 اسفند ماه 1399 میان گروه مپنا و شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی، از زیرمجموعه‌های وزارت نیرو، امضا شد.

مپنا نیوز – قرارداد طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی توربین ملی MGT-75 روز شنبه 23 اسفند ماه 1399 میان گروه مپنا و شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی، از زیرمجموعه‌های وزارت نیرو، امضا شد.
توربین MGT-75 که جدیدترین توربین گازی طراحی‌ شده و ساخت گروه مپنا است، یک توربین گازی در سطح کلاس F پیشرفته است و توان رقابت با محصولات شاخص بین‌المللی در این کلاس را دارد. توربین MGT-75 قادر به استفاده از سوخت هیدروژن در کنار سوخت‌های اصلی است. این ویژگی، در کاهش آلودگی ناشی از مصرف سوخت نیروگاه تأثیر فراوانی خواهد داشت.
در مراسم امضای قرارداد طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی توربین MGT-75، دکتر عباس علی‌آبادی مدیرعامل گروه مپنا با ابراز خرسندی از به نتیجه رسیدن تلاش‌های گروه مپنا در طراحی و ساخت توربین جدید این گروه، توربین جدید را محصول درجه یک پیشرفته‌ای در مقیاس جهانی عنوان کرد. وی توربین گاز را پرافتخار ترین محصول ساخت بشر دانست و خاطر نشان کرد که گروه مپنا، توربین پیشرفته MGT-75 را در کلاس F عرضه می کند.
دکتر علی‌آبادی با تشکر از شرکت “تولید نیروی برق حرارتی” در اعتماد به گروه مپنا برای طراحی و ساخت توربین پیشرفته MGT-75 و جانمایی در نیروگاه بعثت، توربین جدید را کاملاً مناسب نصب در اقلیم ایران دانست. مدیرعامل گروه مپنا تصریح کرد که گروه مپنا در هر مقیاس جهانی توان ساخت پیشرفته‌ترین توربین‌های نیروگاهی را دارد.
وی افزود: توربین جدید MGT-75 می‌تواند با توجه به اهمیت اهداف زیست محیطی در نیروگاه بعثت و به عنوان سوخت جایگزین، هیدروژن نیز مصرف کند و کمک خواهد کرد که میزان مصرف آب نیروگاه نیز تا یک دهم کاهش یابد.
مدیرعامل مپنا در پایان سخنان خود مپنا را همواره متعهد به تامین برق پایدار کشور دانست.
همچنین مهندس محسن طرزطلب، مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی با اظهار خوشحالی از شروع عملیات اجرایی جایگزینی نیروگاه بعثت با استفاده از توربین پیشرفته گروه مپنا به عنوان MGT-75 گفت: وزارت نیرو در استان تهران به دنبال آن است که نیروگاه‌های ری، طرشت و بعثت را که دارای قدمت چند ساله هستند با نیروگاه‌های جدید جایگزین کند که در مرحله اول، نیروگاه بعثت با توربین MGT-75 جایگزین خواهد شد.
مدیرعامل شرکت برق حرارتی با یادآوری تفاهم‌نامه سال ۱۳۹۵ طراحی و ساخت توربین کلاس F میان مپنا و وزارت نیرو، از اینکه گروه مپنا در مدت چهار سال به توان طراحی و ساخت نیروگاه در سطح کلاس F و در برخی مشخصات حتی برتر از آن دست یافته است ابراز خرسندی کرد. وی با اشاره به اینکه این پروژه بدون فاینانس و تنها با سرمایه‌گذاری مشترک شرکت تولید نیروی برق حرارتی و گروه مپنا به نتیجه رسیده، ابراز امیدواری کرد که در دیگر نیروگاه ها نیز این امر مهم با حمایت وزارت نیرو دنبال شود.
تمهیدات در طراحی و توسعه توربین گاز MGT-75 به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که با حفظ قابلیت‌های ممتاز در حوزه انعطاف‌پذیری عملکرد و راندمان بالا، در محدوده توانی 190 تا 230 مگاوات متناسب با نیاز مشتریان عرضه گردد.    
ظرفیت این توربین در سیکل ساده 222 مگاوات و در کمترین سناریو سیکل ترکیبی 330 مگاوات است. راندمان نیروگاه نیز در سیکل ساده 39.1 درصد و در حالت سیکل ترکیبی به بیش از 59 درصد و حدود 60 درصد خواهد رسید. مهم‌ترین مزیت این راندمان بالا، کاهش شدید مصرف سوخت و جلوگیری از آلایندگی محیط زیست است.
در این نیروگاه پیشرفته، علاوه بر توربین گاز، سایر تجهیزات اصلی مانند توربین بخار، ژنراتورها، بویلر، سیستم‌های برق و کنترل و نیز سامانه دیجیتال مانیتورینگ و بهره‌برداری بهینه مبتنی بر هوش مصنوعی، که همگی محصولات بومی با طراحی و مالکیت معنوی ایرانی و ساخت کارخانجات گروه مپنا هستند، استفاده خواهند شد.   
طراحی و توسعه توربین MGT-75 و سایر تجهیزات اصلی در گروه مپنا طی 7 سال گذشته با هدف توسعه زیرساخت‌های کشور و رقابت‌پذیری بین‌المللی صورت پذیرفته است.
گروه مپنا پیش از این در اوایل سال 1396، در همین راستا، توربین MGT-70(3) را در کلاس E پیشرفته رونمایی و بهره‌برداری کرد که از آن طرح تاکنون 42 واحد (26 واحد در داخل و 16 واحد در خارج کشور) عرضه نموده و در حال بهره‌برداری است.
نیروگاه بعثت که در جنوب تهران و در محله خزانه بخارایی واقع شده است، شامل سه واحد بخار با ظرفیت نامی 82.5 مگاوات برای هر واحد است. این نیروگاه که بیش از نیم قرن از احداث آن می‌گذرد به دلیل نقش مهمی که در تنظیم ولتاژ پست‌های منطقه جنوب و جنوب شرق تهران و تأمین بار راهبردی زیرساخت‌هایی از قبیل متروی تهران دارد، در فهرست اولویت بازتوانی نیروگاه‌های وزارت نیرو قرار گرفته است.
با بکارگیری توربین MGT-75 مپنا در نیروگاه بعثت، علاوه بر بکارگیری فناوری روز تولید برق، در مصرف آب نیز صرفه‌جویی قابل توجهی صورت خواهد گرفت.
 

به اشتراک گذاری:
اسکرول به بالا