جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

حضور فعال گروه مپنا در بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی نفت و گاز تهران

بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، با حضور شرکت‌های داخلی و خارجی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی شهر تهران برگزار شد.

بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، با حضور شرکت‌های داخلی و خارجی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی شهر تهران برگزار شد.

بیست و چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، با حضور 1047 غرفه به نمایندگی از شرکت‌های داخلی و 106 غرفه به نمایندگی از شرکت‌های خارجی در فضایی به وسعت ۳7 هزار متر مربع در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی شهر تهران برگزار شد.

مهم‌ترین هدف برگزاری این نمایشگاه، “تلاش برای جذب سرمایه‌ و انتقال فناوری و معرفی شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی” اعلام شده بود و گروه مپنا نیز که در ارزیابی وزارت نفت در زمره شرکت‌های معدود P&E  کشور قرار گرفته است در این رویداد حضور فعالانه‌ای داشت و نمایندگان این گروه با اختصاص غرفه‌ای مستقر در سالن اصلی نمایشگاه (سالن 8 و 9) به پاسخگویی به مسئولان صنعت نفت و گاز، مخاطبان و مدعوین پرداختند و نشست‌های متعددی را با نمایندگان شرکت‌های کارفرما و پیمانکار داخلی و خارجی برگزار کردند.

این نمایشگاه، فرصت مغتنمی جهت یادآوری گستره دانش و ظرفیت گروه مپنا در راستای تحقق توسعه صنایع داخلی و بومی‌سازی فناوری‌های روز فراهم آورد و در اثنای برپایی آن، با برقراری ارتباط نزدیک با کارفرمایان و جلسات مشترک، دستاوردهای مپنا در عرصه نفت و گاز بیش از پیش نمایان شد. ضمن آنکه در دومین روز از برپایی نمایشگاه، “قرارداد مطالعات جامع هفت‌گل و بینک” میان شرکت مشاوران انرژی تهران (یکی از شرکت‌های بخش نفت و گاز گروه مپنا) و مناطق تفت‌خیز جنوب به امضاء رسید.میزان نفت درجای میادین هفت‌گل و بینک به همراه چهار میدان پارسی، لب سفید، منصورآباد و نرگسی جمعا معادل 28.5 میلیارد بشکه متعارف و ضریب بازیافت متوسط آن معادل 26 درصد است. نقش این میادین در میزان تولید مناطق نفت‌خیز جنوب معادل 163 هزار بشکه در روز است که اهمیت انجام مطالعات جامع این مخازن را به روشنی نشان می‌دهد. 

در نمایشگاه امسال همایش‌هایی‌ با مضامین مختلف از جمله بورس نفت، بهینه‌سازی مصرف سوخت، راهکارهای افزایش سهم بخش خصوصی در بازارهای بین‌المللی انرژی، معرفی ظرفیت‌های دانشگاهی در حوزه مدیریت ایمنی فرآیند در صنعت نفت و امنیت سایبری حوزه اتوماسیون صنعتی برگزار شد و در دومین روز نمایشگاه نیز “محمد سانوسی بارکیندو”، دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در ستاد خبری نمایشگاه حضور یافت.

هشت راهکار وزیر نفت برای رونق کسب‌وکار 

وزیر نفت در مراسم گشایش بیست‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت نفت ایران اظهار کرد: صنعت نفت از ابتدای امسال اقدام‌ها و برنامه‌های خود را با هدف تحقق شعار «رونق تولید» مرور کرده است تا به تحقق هر چه بیشتر زمینه‌های تولید و رونق کسب‌وکار کمک کند.

وی نخستین زمینه لازم برای رونق کسب‌وکار را تداوم صادرات نفت و دومین زمینه را تامین خوراک واحدهای پالایشگاهی و پتروشیمی به میزان درخواست آنها عنوان کرد و گفت: پارسال با افزایش رقم تولید در پارس جنوبی توانستیم به اندازه ظرفیت تولید طرح‌های الفینی، خوراک به واحدهای پتروشیمی بدهیم که این موضوع در سال ۹۷ به‌خوبی دنبال شد.

زنگنه، سومین زمینه لازم برای رونق کسب‌وکار در کشور را افزایش ظرفیت تولید گاز غنی به میزان ۱۰۰۰ میلیون مترمکعب در روز دانست و عنوان کرد: بر همین اساس تامین گاز برای همه واحدهای صنعتی در دستور کار قرار گرفته که خوشبختانه پارسال این موضوع به‌خوبی محقق شد. چهارمین زمینه نیز ادامه سرمایه‌گذاری در طرح‌های پارس جنوبی است که تلاش می‌شود امسال تولید از این میدان حدود ۶۰ میلیون مترمکعب افزایش یابد.

وزیر نفت، تکمیل طرح‌های پتروشیمی را پنجمین زمینه لازم برای تولید و رونق کسب‌وکار دانست و گفت: در سال ۹۸ و ۹۹ بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، ۱۸ طرح جدید پتروشیمی نهایی می‌شود و تولید محصولات پتروشیمی کشور از ۲۷ میلیون تن به بیش از ۵۰ میلیون تن در سال ۱۴۰۰ خواهد رسید که این موضوع به معنای درخواست خدمات مهندسی و کالا از سوی صنعت نفت به تولیدکنندگان داخلی است.

زنگنه استفاده از نقدینگی در بخش خصوصی را ششمین راهکار رونق در کسب‌وکار کشور و صنعت نفت دانست و گفت: به‌تازگی پیشنهادی برای استفاده از نقدینگی بازار سرمایه و مردم داده‌ایم که امیدواریم کمک مالی مطلوبی برای طرح‌های صنعت نفت باشد. هفتمین راهکار نیز آغاز باب جدیدی از همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ است. در این زمینه قصد داریم محلی را برای آغاز به کار شرکت‌های تازه‌تاسیس در این زمینه برای همکاری با صنعت نفت ایجاد کنیم.

وزیر نفت ادامه طرح‌های EPC و EPD را هشتمین راهکار صنعت نفت برای رونق کسب‌وکار اعلام کرد و گفت: ما مجوز سرمایه‌گذاری ۶ میلیارد دلاری برای نگهداشت و افزایش توان تولید را پیش از این گرفته‌ایم و تاکنون ۱۰ قرارداد به ارزش ۶۵۰۰ میلیارد تومان در این راستا امضا شده و ۲۳ قرارداد دیگر با پیش‌بینی مبلغ ۳۴ هزار میلیارد تومان در حال اجراست و منابع مالی آن پیش‌بینی شده است.

زنگنه امضای قرارداد در طرح‌های الگوی جدید قراردادهای نفتی همچون میدان‌های سپهر، جفیر، آبان، پایدار غرب، پایدار شرق و چشمه‌خوش را از دیگر راهکارهای رونق کسب‌وکار در صنعت نفت دانست و گفت: با ادامه افزایش تولید گاز در بخش‌های بالادستی از محل صرفه‌جویی سوخت مایع تاکنون ۲۰ هزار میلیارد تومان در طرح‌های گازرسانی روستایی و شهری کشور هزینه شده و براساس برنامه‌ریزی شرکت گاز ملی ایران قرار است روزانه ۹ تا ۱۰ روستای کشور به شبکه گازرسانی متصل شود.

زنگنه با اشاره به تداوم حمایت از ساخت داخل با تمرکز بر کالاهای اساسی مورد نیاز صنعت نفت مربوط به ۱۰ قلم کالای اساسی اظهار کرد: اساسا قراردادهای EPC و EPD بر این مبنا تعریف شدند که به پیمانکاران ایرانی واگذار می‌شوند و عمده تجهیزات و کالاها که ذکر شده الزاما از داخل خریداری شود که مسائل مربوط به پیش‌پرداخت‌های آنها را حل کرده‌ایم، همچنین در ساخت تجهیزات درون‌چاهی تا میزان ۹۵ درصد از دستاوردهای این کار بوده است.

وی ادامه داد: بسیاری به من مراجعه می‌کنند و می‌گویند آیا می‌شود در بازپرداخت اجرای طرح‌ها در شرایط موجود به نفت اتکا کرد، یا کسی بیاید و طرحی را پیشنهاد دهد و اجرا کند، یا اینکه کالایی را به ما بفروشد و در مقابلش هم نفت برداشت کند؛ که در پاسخ می‌گویم ما موافق این موضوع هستیم، اما پیشنهاددهندگان باید آن را دنبال کنند، اگرچه کار دشواری است، اما ما و دولت با آن موافق هستیم.

وی با بیان اینکه امروز با استفاده از روش‌ها و افکار جدید در کنار آنچه که داریم به‌منظور فروش نفت تکیه می‌کنیم و نیاز داریم، افزود: هر سرمایه‌گذاری که بتواند منابع مالی اجرای طرح را پیشنهاد دهد و تامین کند در اولویت قرار می‌گیرد. اینکه دولت بخواهد منابع مالی را تامین کند، مقداری کار را محدود می‌کند.

به اشتراک گذاری:
پیمایش به بالا